Koła zębate stożkowe to elementy przenoszenia mocy używane głównie do zmiany kierunku obrotu wału oraz do zmniejszania prędkości i zwiększania momentu obrotowego między nierównoległymi wałami wirującymi. Stosuje się je na wałach z przecinającymi się osiami oraz w szczególnych przypadkach na wałach, których osie się nie przecinają. Wały są często, ale niekoniecznie, prostopadłe. Dłutowanie wewnętrzne pozwala na to, że zasadniczo koła zębate stożkowe można sklasyfikować według kształtu zęba, prostego lub zakrzywionego. Spójrzmy na to bliżej!
Narzędzia do dłutowania a ich zastosowanie w przekładniach
Aby podkreślić, jak wielkie znaczenie mają narzędzia do dłutowania wielowypustów – przede wszystkim ważne jest zauważyć, że realizowane z ich udziałem przekładnie stożkowe znajdują szerokie zastosowanie między innymi w:
- samochodowych układach napędowych,
- sprzęcie budowlanym,
- lokomotywach,
- przekładniach helikopterów.
Są one również wykorzystywane w wielu zastosowaniach przemysłowych, na przykład jako napędy schodów ruchomych, przekładnie linii montażowych i przekładnie do turbin wiatrowych. Nawet zwykła wiertarka ręczna wykorzystuje przekładnię kątową 90° i w jej produkcji noże do dłutowania wielowypustów również mogą odnaleźć swoją funkcjonalność.
Jak wygląda efekt zastosowania wielowypustów w praktyce?
Dla przykładu – standardowy mechanizm różnicowy z napędem na tylne koła będzie zawierał hipoidalne koło zębate i koronowe, a także dwa koła zębate stożkowe o prostych zębach i dwa zębniki. Niehipoidalne mechanizmy różnicowe są czasami stosowane w mniejszych aplikacjach sterowania ruchem, w których średnia prędkość dwóch wałów wyjściowych musi zawsze mieć ten sam stosunek do prędkości wału wejściowego. Noże do nacinania kół zębatych stożkowych o zębach łukowych są jednym z narzędzi, które mogą się przyczynić do takiego efektu zastosowania. Ostatecznie jednak najmądrzejszym rozwiązaniem będzie sięgnąć po dedykowaną lekturę, za której opisaniem stoją specjaliści w tej dziedzinie przemysłu.